tirsdag 12. august 2014

Bunad i dåpsgave


En liten dåpsgave til lille niesen. Strikket etter oppskrift fra Rauma i Panda babyull.


Bunaden, eller festdrakten, brukte jeg litt tid på å strikke, og da mesteparten av tiden på mønsterdelen. Jeg knotet endel med å få ermfellingene på riktig plass, sånn at krysset i mønsteret kom midt foran. Jeg misforsto oppskriften første gang og var ferdig med bakstykket og en god del av forstykket før jeg innså at jeg måtte rekke opp igjen til et stykke ned på mønsterdelen for å få det riktig.. Kjedelig! Men det ble heldigvis bra til slutt.


Jeg valgte litt andre farger enn oppskriften for at lille snuppen skulle matche mamman sin fanabunad bedre. Så da ble det en mer klar rød og så byttet jeg grønn mot en mellomblå. 


Bunaden er strikket i str 86 og passer nok lille niesen både til 17.mai til neste år og det året hun fyller to. Bunaden er litt i minste laget til min nesten 3-åring...


Påsydd tinnknapp, bunadskjorte og sølje ble prikken over i'en!


Og så måtte jo lille snuppen få noen varme sokker med også, helt enkle men med flettemønster på bråtet.


Bundad:
Oppskrift: 10 Setedal-kjole 
Garn: Rauma Babypanda.
Farger: Hvit (B10), Sort (B36), Rød (B18), Blå (B38)
Pinner: 3 og 2,5
Knapp: Tinnknapp fra strikkebua i Sogndal

Sokker: 
Oppskrift: Dropsdesign
Garn: Rauma Babypanda
Farge: Hvit
Pinner: 3


9 kommentarer:

  1. Den var virkelig flott! Sikkert mye arbeid, og kjedelig å måtte rekke opp, men den ble veldig fin. Heldige niese og foreldre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :-) Ja, det var mye arbeid, men tenker nok at det kanskje må bli en bunad til min egen lille snuppe også.. Det er så kjekt når man blir fornøyd med sluttresultatet :-)

      Slett
  2. Helt nydelig! For en gave å få!

    SvarSlett
  3. For en nydelig gave ! Mye flott arbeid som ligger bak :-)

    SvarSlett
  4. Kjempefin bunad! For en flott gave!:)

    SvarSlett
  5. Takk takk for veldig hyggelige kommentarer :-)

    SvarSlett
  6. Så flott strikke bunad! Ha en fin søndag hos deg!

    SvarSlett
  7. Så nydelig denne bunaden var. Mon tro om det finnes noe lignende til gutter?

    SvarSlett
  8. Jepp, det finnes en gutteversjon av denne festdrakten. Bare klikk deg inn på linken litt lenger oppe; Rauma garn - festdrakt baby :-)

    SvarSlett